reklama

Ak, tak ako závidíme?

Závisť je veľmi zaujímavý fenomén. Dnes som sa nad ňou zamýšľala. Nezaujíma ma však, prečo ju ľudia pociťujú. Prečo chcú mať to čo nemôžu a žiť životy druhých. To je na môj vkus až moc depresívne. Skôr som uvažovala nad tým, ako ľudia závidia. Ako závidíte vy?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (45)
Obrázok blogu

známym vs. okoloidúcim

Idete cez park a uvidíte ako sa banda výrastkov láduje šťavnatými bagetami, zatiaľ čo vám hrajú bruchu muzikanti. Listujete časopisom a váš pohľad pristane na krásnej nevyretušovanej osobe. Ucítite závisť? Chcete mať to čo oni alebo vo vás cudzí ľudia nevzbudzujú záujem? Možno sú priateľka s vyšším platom a kamarát s kvalitnejšími vlasmi vďačnejšími terčmi tejto zaujímavej emócie.

realita vs. fantázia

Chrumkavú bagetu si môžete kúpiť, keď bude čas. Rozsiahly chirurgický zákrok by bol ale podstatne drahší, a to ešte nemáte zaručený výsledok. Nemá zmysel závidieť niečo, čo aj tak nikdy nemôžeme mať. Avšak, ak má váš cieľ záujmu aspoň miniatúrnu spojitosť s realitou, môže závisť viesť aj ku pozitívnym následkom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

motivačne vs. čiernobielo

Realita môže byť krutá. Človek veľmi ľahko príde ku záveru, že iba tá závidená vec je tým jediným správnym východiskom. Všetko ostatné je horšie a neexistuje možnosť aby nás to dostatočne uspokojilo. Príklad: Keď on má husté vlasy, a ja som od tridsiatky plešatý mi už nič nepomôže, ani parochňa či tupé. Nezáleží na tom, že dobre vyzerám, som sympatický, vtipný a dokonca aj viac zarábam. Proste nemám vlasy a to je koniec sveta. Basta. To bola tá deprimujúca, čiernobiela varianta. Na druhej strane, ak závidíme vec, ktorú môžeme s kúskom snahy mať, nás to môže motivovať, aby sme to aj my sami dosiahli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

komplexne vs. vytrhnuto z kontextu

Závisť naberá svoju najnebezpečnejšiu formu, keď je vytrhnutá z kontextu. Keď sa jedná o negatívnu emóciu, ktorá daného človeka zožiera a neprináša jemu ani ľuďom okolo nič dobré, a navyše závidí vec, ktorá by v konštelácií jeho hviezd nedávala žiaden zmysel. Príklad: Žena, vzdelaná, inteligentná a následne aj úspešná vo svojej kariére závidí kamarátke rodinu. Nechce sa vzdať svojej práce, výskumu a postavenia. Je to pre ňu všetko a je šťastná, že sa tomu tak veľmi venovala. Keby mala možnosť svoj život znovu prežiť, všetko spraví úplne rovnako. Avšak tohto nelogického pocitu závisti sa aj tak nevie zbaviť. Každý chce proste to, čo práve nemôže mať (teda s tým, aby všeko ostatné zostalo úplne rovnaké). Tu treba čas a možno prehodnotenie svojich potrieb, za to na komplexnú závisť stačí len poriadne studenú sprchu. Chcieť byť kompletne niekým druhým, a považovať všetky svoje rozhodnutia za nesprávne je síce trochu silná kava, ale každému sa dá pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stretla som sa s tým, že sa ľudia boja závisti druhých. Možno, ak túto emóciu lepšie pochopíme a sami sa ju naučíme lepšie ovládať, sa jej prestaneme báť.

Ivana Lörincová

Ivana Lörincová

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

áno, mám iný link ako meno, lebo blog som mala skôr ako manžela..a inak som žienka domáca, študentka psychológie na materskej "dovolenke" Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáChrumPrečoPsychoSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu